Mechelen start met aanleg ‘Parken Zuid’
Aaneengesloten parkgebied
Sinds de opening van de tangent, een nieuwe weg tussen de op- en afritten van de E19 in Mechelen-Zuid en de N15 aan het Douaneplein, verdwijnt heel wat autoverkeer ondergronds. Dat betekent dat er veel plaats is vrijgekomen voor een aaneengesloten parkgebied. De drie parken – het Steenwegpark (7.400 m²), het Postzegelpark (9500 m²) en het Colomapark (6725 m²) – beslaan samen een oppervlakte van +/- 2,4 hectare. Bovendien wordt een deel van het Colomabos omgevormd tot een speelbos met avontuurlijke spelprikkels maken, waardoor Mechelen aan bijna 50.000 vierkante meter extra aan groen en recreatie komt. De vernieuwde stationsomgeving zal een enorme boost zijn voor de actieve weggebruiker. Niet alleen als sluitstuk van de fietsostrade tussen Brussel en Antwerpen, maar ook door het creëren van veilige en bijna conflictvrije verbindingen langsheen en tussen beide zijden van de sporenbundel. Met de restgronden die na de infrastructuurwerken ontstaan, krijgt de stad de kans om van deze duurzame mobiliteits-as ook een groene as te maken.
Steenwegpark
Studiebureau OMGEVING tekende de ontwerpen van het 7.400 m² grote Steenwegpark uit op basis van de input van buurtbewoners, betrokken verenigingen en andere geïnteresseerde Mechelaars. Ontmoeting, rust, groen en multifunctionaliteit staan centraal bij het Steenwegpark dat veel bomen (met inbegrip van een fruitboomgaard) en veel natuurwaarde krijgt. Centraal wordt een open grasveld aangelegd met aan de ene kant ruimte voor een avontuurlijk heuvellandschap en aan de andere kant een natuurlijk ingepast podium en picknickzone. Het bestaande speelplein langs de Brusselsesteenweg blijft behouden en wordt mee geïntegreerd in het park. Het project ‘avontuurlijke’ deel omvat een speelzone met speeltoestellen en wadi’s. De inrichting van de speelzone kreeg vorm tijdens een participatietraject van Kind & Samenleving met een projectsubsidie van de Vlaamse overheid.
Postzegelpark
Het schetsontwerp toont verschillende ideeën zoals een groen sportpark met centraal een skatepark voor beginners, een basketveld en een voetbalveld. Een grastribune begrenst de sportzone en is ideaal om te ontspannen en te genieten van de late avondzon. Aan de groene spoorberm is er plaats voor een hondenloopzone. Alle bestaande bomen blijven zoveel mogelijk behouden en krijgen het gezelschap van nieuwe exemplaren.
Colomapark en -bos
Het Colomapark moet een natuurlijke, waterrijke rust- en verblijfszone worden. Er komen verschillende soorten zitgelegenheden waar bezoekers comfortabel een boek kunnen lezen of languit liggen in de zon. Het project omvat veel extra bomen en bloemenweides. Het water is er een natuurlijke barrière langs de fietssnelweg en zorgt voor verkoeling en spelaanleiding voor kinderen.
De Colomaschool splitst het bos in twee. De herinrichting gaat vooral over het deel langs de Jubellaan. Dit bestaande bos wordt verder uitgewerkt als speelbos, maar met beperkte ingrepen, zoals een natuurlijk en avontuurlijk wandelpad naast het nieuwe wandelpad langs de fietssnelweg. Het ontoegankelijk bosgedeelte aan de kant van de school blijft voorlopig zoals het is.
Padenstructuur
Een padenstructuur voor zowel fietsers als voetgangers zal het Steenwegpark, het Postzegelpark, het Colomabos en het Colomapark veilig aaneenrijgen.
De aanleg van het Steenwegpark is ondertussen begonnen, het Postzegelpark volgt na de afbraak van de Postzegelbrug en de opbouw van de nieuwe brug. Als laatste staat de realisatie van het Colomapark/Colomabos op de planning.