SWOT op de toekomst: de visie van Hendrik Vervenne (Compo)
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor de groensector? En hoe moeten we daar best op antwoorden?
“De grootste uitdaging is iedereen - zowel fabrikanten als distributeurs en eindgebruikers – meekrijgen in de ecologische transformatie. Deze belangrijke transformatie moet ook snel gebeuren om de welvarende toekomst die voor de sector in het verschiet ligt te consolideren en verder uit te bouwen. De groensector is een relatief dankbare sector wanneer het aankomt op het tegemoetkomen aan de (klimaat)doelstellingen, en op het aanreiken van duurzame en verantwoorde oplossingen aan tuiniers. Deze transformatie ziet er voor elk bedrijf natuurlijk anders uit, afhankelijk van de scope en het type producten dat ze aanbieden. ‘Levende’ producten zoals potgrond en bodembedekkers zijn een goed voorbeeld van producten waarmee je als bedrijf die transformatie relatief vlot kunt realiseren.”
In welke technologie of innovatie zie je een grote opportuniteit? Waarom?
“Vandaag gaat het niet zozeer meer om innovaties, maar om duurzame, verantwoorde innovaties. Het moet nu eenmaal als we de noodzakelijke transformatie willen realiseren. Daarom lanceert COMPO consumer in 2024 bijvoorbeeld de GRANUPLANT® puimsteenkorrels, een duurzaam alternatief voor de traditionele hydrokorrels. De productie genereert 96% minder CO2-uitstoot in vergelijking met die van hydrokorrels.”
Op welke speerpunten zet jouw bedrijf momenteel vooral in? Wat wil je daarmee bereiken?
“COMPO heeft zijn objectieven de voorbije 2 jaar bijgesteld waarbij ‘verantwoord tuinieren’ nu voorop staat, het is een constante in de bedrijfsstrategie en operaties, bij de lancering van producten en in de algemene bedrijfsvoering.”
Wat zal volgens jou de economische dynamiek zijn in 2024? (verwachtingen op vlak van inflatie, recessie, koopkracht, opdrachten)
“Wij verwachten dat de tuinsector een belangrijke bijdrage aan de economie zal blijven leveren, zowel de professionele als de particuliere markt. De koopkracht is in België vrij goed op peil gebleven dankzij de doorgevoerde indexeringen. Doordat heel wat mensen vaker thuiswerken is de tuin nog relevanter geworden, en ook voor mensen die enkel een terras hebben, leveren groene accenten en planten een goede bijdrage aan hun welbevinden.”
Hoe denk je in 1 tot 3 woorden over:
- Klimaatvriendelijke tuin: belangrijk, zelfs cruciaal
- Outdoor living: hip en leuk
- AI: in exploratiefase
- Waterbeheer: verstandig
- Ruimtereizen: inspirerend en grensverleggend
Uitsmijter: hoe ziet onze tuin er in 2100 uit?
“Tuinen zullen in 2100 leuke plekken zijn om in te ontspannen en hobby’s in uit te oefenen, maar ook om te moestuinieren en zelfbehoevend te worden op vlak van groenten en fruit. Het is een wellnessplek waar innovaties zoals robotgrasmaaiers de tuinier helpen om vooral van zijn tuin te genieten.”