VLAM maakt promotieplannen 2024 bekend
Groen van bij ons
In 2023 heeft VLAM samen met de sector de sectorstrategie voor binnen- en buitenland grondig onder de loep genomen. Hieruit zijn nieuwe accenten gekomen die in 2024 verder worden uitgewerkt.
VLAM zet de bewustmakingscampagne rond Groen van bij ons (GVBO) verder waarvan de website www.groenvanbijons.be de spil blijft. Deze site heeft zich bewezen als een betrouwbare bron van informatie voor iedereen die wil kennismaken met bloemen en planten. Daarnaast blijven Instagram en Facebook belangrijke socialemediakanalen voor Groen van bij ons. Sinds 2020 zet VLAM een ambassadeursprogramma met influencers in om het engagement op deze kanalen te verhogen. Een achttal toegewijde GVBO-ambassadeurs zullen ook in 2024 bijdragen delen over bloemen en planten, en daarnaast zullen ze als partners content creëren voor de GVBO-kanalen.
‘Word ook een Gever’
De binnenlandse communicatie ter bevordering van bloemen en planten blijft consistent ondertekend met ‘Groen van bij ons’. In 2024 wordt de campagne ‘Word ook een Gever’ voortgezet. Met deze campagne wil VLAM aantonen dat zowel het geven als ontvangen van bloemen mensen gelukkig maakt. VLAM organiseert in 2024 opnieuw de succesvolle Pluktuin in Antwerpen. Het hoofddoel van deze actie is om consumenten te motiveren om de lente in huis te halen met prachtige voorjaarsbloeiers en snijbloemen. Een ander belangrijk evenement op de agenda is de Nationale Boomplantdag, die plaatsvindt op de tweede zaterdag van november. Via vakpersberichten en digitale mailings promoot VLAM de campagnes bij de bedrijven uit de sector. Op deze manier worden de bedrijven bij de campagnes betrokken en gestimuleerd om deel te nemen aan deze waardevolle initiatieven. Als ondersteuning ontvangen verkooppunten gratis posters om de bloemenfeestdagen in de schijnwerpers te zetten. De blog op www.gentseazalea.be wordt verder uitgebreid met inspirerende artikels. Het Plantjesweekend van Kom op tegen kanker blijft een belangrijk communicatiemoment.
Het tuinaannemereffect
Het aantal tuinaannemers blijft groeien, wat leidt tot een uitbreiding van de middelen. De campagne ’Het Tuinaannemereffect’ wordt vervolgd en toont de impact van de tuinaannemer op tuineigenaars. De focus van de campagne ligt in 2024 op de uitdagingen op vlak van biodiversiteit en klimaatverandering. De website www.tuinaannemer.be is het centrale knooppunt voor alle initiatieven. Via de handige zoekfunctie kunnen consumenten een tuinaannemer in hun buurt vinden.
Onlineadvertenties (SEA) en zoekmachineoptimalisatie (SEO) moeten het aantal bezoekers van de website te verhogen. In 2024 gaat de tv-campagne zijn vierde jaar in met het vierde seizoen van ’Van Droom Tot Tuin’. Daarnaast is er opnieuw een online communicatiegedeelte met advertenties gepland. Om beleving te creëren rond de diensten van de tuinaannemer plant de tuinaanlegsector ook aanwezig te zijn op Green Expo.
Openbaar groen
Met de slogan ‘Openbaar groen, samen maken we er werk van’ bundelen tuinaannemers en boomkwekers hun krachten in een gezamenlijke campagne, gericht op openbare besturen. Op de website www.openbaargroen.be kunnen deze besturen een overzicht raadplegen van tuinaannemers en boomkwekers die beschikbaar zijn voor openbare projecten. Daarnaast zal de tuinaanlegsector actief blijven bijdragen aan de wedstrijden ’Openbaar Groen Awards’ en ’Entente Florale’. Binnen de ‘Openbaar Groen Awards’ wordt ook een speciale prijs toegekend aan het meest indrukwekkende openbaargroenproject dat in samenwerking met een tuinaannemer tot stand is gebracht.
Financieel plaatje
INKOMSTEN
- Promotiefondsbijdragen: 3.500.000 €
- Inkomsten derden 130.000 €
- Reserve afname 600.000 €
Totaal inkomsten: 4.230. 000 €
UITGAVEN
- Binnenlandse acties: 3.438.420 €
- Buitenlandse acties: 595.300 €
- Algemene kosten: 196.280 €
Totaal uitgaven: 4.230.000 €