Digitaal machineparkbeheer: een stand van zaken van enkele leveranciers
We lichten in dit artikel een aantal mogelijkheden en applicaties van leveranciers uit die het digitaal beheer van tuin- en parkmachines mogelijk maken. We kijken hiervoor naar STIHL met de Connected App en de STIHL Cloud, Husqvarna met de Fleet Services app, het fleet management systeem van Alkè Electric Vehicles, de Wiper robotmaaiers, de Jewel software en als laatste bij Belrobotics.
Eind vorig jaar introduceerde STIHL met de ‘connected App’ een nieuwe, geavanceerde digitale oplossing voor een efficiënt machineparkbeheer. Ook andere fabrikanten en software-ontwikkelaars zetten hard in op fleet control of fleet management, vandaag een onontbeerlijk element binnen de wereld van de moderne tuinaannemer.
Wat zijn de voordelen? Dankzij een doordachte fleet control hou je de volledige controle over het machinepark, de beschikbaarheid van de machines, het benuttingspercentage, het gebruiksduurpercentage en de onderhoudsplanning. Dankzij de gegevens hou je niet alleen de controle in de hand, maar kun je ook situaties analyseren, inzichten verwerven en vooruitdenken om jouw bedrijfs- en machineonderhoudsplannen te ontwikkelen.
STIHL Connected app
Met de cloudgebaseerde STIHL connected systeemoplossing kunnen ook gebruikers van de machines van de Duitse fabrikant gegevens van de machines raadplegen en op die manier de dagelijkse taken verbeteren. De nieuwe STIHL connected App maakt deel uit van dit systeem en laat de gebruiker toe via smartphone of de tablet via Bluetooth informatie te ontvangen over het aantal bedrijfsuren. Die informatie wordt verzonden door de Smart Connector, een sensor die op de machine wordt bevestigd. De app stuurt deze informatie vervolgens door naar de STIHL Cloud, die dient als centraal gegevensopslagsysteem. Indien gewenst kan je ook de geo-locatie van de machines doorgeven. Dankzij de synchronisatie met de STIHL Cloud kan de gebruiker specifieke machines in de STIHL connected App opzoeken en hun laatst gekende locaties op een kaart bekijken. De overzichtelijke app biedt een snel overzicht van machinegegevens zoals de bedrijfsuren, de ouderdom van de machine of het team waartoe ze behoort. Bovendien toont de "Nearby”-functie aan de gebruiker welke machines zich in zijn directe omgeving bevinden. Tot slot kan hij ook komende onderhoudsbeurten en de onderhoudsgeschiedenis bekijken, en op die manier ongeplande stilstand van machines vermijden.
Lees ook
De cloudgebaseerde systeemoplossing STIHL connected is gebaseerd op vier elementen. De STIHL Smart Connector, die zowel op de benzine-, accu- en elektrische machines van STIHL als op die van andere fabrikanten kan worden geïnstalleerd, registreert en bewaart de bedrijfsuren terwijl de motor draait. Hij geeft deze informatie via Bluetooth door aan de STIHL connected App, die op de smartphone of tablet van de gebruiker is geïnstalleerd. Deze gegevens worden vervolgens naar de STIHL Cloud verzonden, de centrale gegevensopslag. Tot slot kunnen de gebruikers via het STIHL connected Portal de gegevens handig en duidelijk bekijken, vaak in realtime, zodat ze deze kunnen evalueren en naar wens kunnen verwerken.
Husqvarna Fleet Services app
Met Husqvarna Fleet Services kun je eenvoudig een inventarislijst maken en controleren, en precies weten wat voor soort machines je hebt en hoeveel. Het systeem houdt altijd overzicht van waar de machine voor het laatst is gebruikt. Zodra een machine met een sensor binnen Bluetooth-bereik van de smartphone met de Fleet Services-app is, wordt de locatie geregistreerd.
Wanneer je op zoek bent naar een machine, controleer je eenvoudigweg de kaart om te zien of deze in de opslag staat, in onderhoud is of in gebruik is. De sensoren houden de motoruren van elke machine bij, zodat je altijd weet hoe vaak ze zijn gebruikt sinds de aanschaf. Je kunt ook het logbestand van de werkdag controleren voor een gedetailleerd overzicht van de dagelijkse werkuren. Even belangrijk is het vastleggen van de onderhoudsgeschiedenis voor elke machine. Daardoor wordt het veel eenvoudiger om de status ervan bij te houden en indien nodig problemen op te lossen. Je kunt ook perfect onderhoudsherinneringen ontvangen op basis van de werkelijke motoruren.
Het systeem van Husqvarna bestaat uit vier onderdelen. In de eerste plaats is er de ‘machinesensor’ die aan een machine wordt bevestigd om het gebruik en de laatst bekende positie te volgen. De gegevens worden opgeslagen in het ingebouwde geheugen van de sensor en worden via Bluetooth verzonden naar de Fleet Services-app, wanneer de machine in gebruik is, of naar de Gateway-app als de machine zich in de opslagruimte bevindt. De app verzamelt alle machinegegevens zodra machines binnen een bereik van 0-100 meter (0-30 met belemmerd zicht) zijn. De Fleet Services-app biedt eenvoudig toegang tot de gegevens en de laatste bekende locatie en uploadt de gegevens naar het account van de gebruiker, ongeacht waar deze zich bevindt. De gateway-app is de ‘thuisoplossing’ die de verzamelde gegevens van de sensoren via Bluetooth verstuurt en uploadt naar uw account. Installeer deze in uw opslagruimte om de gegevens te uploaden en ervoor te zorgen dat alle apparatuur goed is ingecheckt zodra de werkdag is voltooid. Zodra de gegevens zijn geüpload, kunt u dankzij de Fleet Services-portal alles direct inzien via de webinterface van uw computer of tablet.
Fleet management for Alkè Electric Vehicles
Met ‘Fleet management for Alkè Electric Vehicles’ kunt u met slechts één enkele klik zien of uw elektrische bedrijfsvoertuigen van Alkè worden opgeladen, of ze rijden, waar ze zijn en hoeveel batterijvermogen er nog over is.
De Alkè Cloud biedt controle op afstand in realtime, optimaal en efficiënt beheer van het elektrische wagenpark, verlaging van de operationele kosten en het correct bijhouden van alle prestatie-, verbruiks-, positie- en onderhoudsgegevens. Het dashboard op pc en smartphone heeft een eenvoudige en intuïtieve interface. U vindt er alles in een handomdraai. Om gebruik te maken van het systeem is het noodzakelijk om elk ATX elektrisch voertuig uit te rusten met een ingebouwde Alkè 'Vehicle Body Computer’ (VBC). Dit systeem levert realtime de operationele gegevens van het voertuig en maakt het ook mogelijk om op mogelijke storingen te anticiperen en deze snel op te lossen.
Wiper robotmaaiers
De technologie in de Wiper Connect module (standaard op alle 'S' modellen) wordt gebruikt om de manier te veranderen waarop de robot de tuin bewerkt. Via de My Robot Wiper App is het mogelijk om waar ook ter wereld verbinding te maken met je robotmaaier om de tijdprofielen van de robot in te stellen, de locatie te controleren (geolocalisatie) en gebieden uit te sluiten (Go Away). Ook is het mogelijk de status van de robot te controleren en waarschuwingen te ontvangen wanneer de robot de tuin verlaat (Geofence alarm, anti-diefstalsysteem). Dankzij de functies "Go Home" en "Work Now" is het mogelijk om terug te keren naar het laadstation en de robot in de tuin te laten werken. Voor grote oppervlakten, bijvoorbeeld bij sportclubs, kunnen meerdere robots via het optionele Infinity systeem onderling met elkaar communiceren, waarbij ze gaan samenwerken om het te maaien oppervlak zo efficiënt mogelijk te beheren.
Jewel software
Onkruid bestrijden, afvalbakken legen, maaien, vegen en planten water geven: het beheer van de openbare ruimte (BOR) brengt veel verschillende werkzaamheden met zich mee. Om het werk van de planners en de collega’s buiten makkelijker en efficiënter te maken heeft het Nederlandse bedrijf Jewel hiervoor een applicatie ontwikkeld. Via de App worden de werkzaamheden over de ploegen en machines verdeeld en wordt de optimale rijroute berekend.
Met een tablet kan de uitvoerende ploeg de taken en route volgen. Zo kunnen ook chauffeurs en ploegen zonder gebiedsbekendheid worden ingezet. De kans dat werk wordt vergeten is kleiner en dat vermindert het aantal klachten. De planner weet precies welke werkzaamheden zijn afgehandeld en heeft een duidelijk zicht op de productiviteit. In de praktijk betekent de digitalisering van BOR werkzaamheden dat werkdagen soepeler verlopen, de planner meer flexibiliteit heeft en de organisatie beter in kan spelen op veranderingen.
Belrobotics
Met behulp van de vernieuwde portal en een nieuwe toepassing van Belrobotics kunnen professionals een hele vloot van robotmaaiers beheren. De Belrobotics-portal en -app werken parallel aan elkaar. Via beide heeft de gebruiker toegang tot unieke functies zoals het wijzigen van de parameters en ontvangen van meldingen op afstand, geolokalisatie en filteren op basis van uw criteria, technische ondersteuning van uw dealer op afstand en in realtime … Belrobotics biedt functionaliteit op maat: naast de offlinefuncties zijn er geavanceerde functies beschikbaar via twee verschillende abonnementen: Basic en Premium.
Bij de ‘Offline-formule’ (geen abonnement) wordt de software van de robotmaaiers geüpdatet via wifi tijdens de technische onderhoudsbeurten. De prestatie- en functioneringsgegevens van de robotmaaiers worden direct opgeslagen en blijven meer dan een jaar bewaard als werkingscycli. De resultaten worden weergegeven in de vorm van intuïtieve grafieken.
In de ‘Basic-formule’ informeert de robot in realtime over zijn status, zijn accuniveau en de coördinaten bij de laatste verbinding. Met de software kunt u voor elke robot opgeven welke meldingen en alarmmeldingen u wilt ontvangen en via welke communicatiekanalen u deze wilt ontvangen. Elke robotmaaier heeft een eigen onderhoudslogboek. Op de portal worden de onderhoudstaken en de vervangen onderdelen bijgehouden. Bekijken, sorteren, groeperen ... alles is mogelijk met slechts enkele kliks vanaf het Basic-dashboard.
De ‘Premium-formule’ biedt het ideale dashboard voor professionals die het beheer van hun machinepark willen optimaliseren. Naast de functies van het Basic-dashboard, beschikt u ook over een direct overzicht van alle robots in uw entiteit. In slechts enkele seconden geolokaliseert u uw hele machinepark op een interactieve kaart en ziet u het prestatieniveau van de robots. Bij het Premium-abonnement kunt u aan gebruikers de rol ‘Technicus’ toewijzen. Een technicus heeft zijn eigen inloggegevens en kan een robotmaaier op afstand activeren en opnieuw opstarten als deze gestopt is vanwege een alarm (nadat de oorzaak van het stoppen geïdentificeerd is).
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief